پیگیری سفارش
بستن پنجره
هر آنچه راجب کبد چرب باید بدانیم
3 تیر ماه 1402

کبد چرب:

کبد چرب یک نوعی از بیماری کبدی است که در آن چربی به طور غیر معمول در کبد تجمع می‌یابد. در شرایط طبیعی، مقدار اندکی چربی در کبد وجود دارد؛ اما در صورتی که میزان چربی به طور قابل توجهی افزایش یابد، به عنوان کبد چرب شناخته میشود.

کبد چرب به مرور زمان ممکن است به آسیب کبدی عملکردی (به عنوان نمونه ناشی از التهاب) و در نهایت به سیرروز کبد (بیماری جدی و پیشرونده کبد) منجر شود.بنابراین :شناخت نشانه ها و عوارض آن بسیار مهم است.

کبد چرب میتواند به دو صورت دیده شود:

کبد چرب غیرالکلی: این شرایط معمولاً به علت عواملی نظیر چاقی، دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین، نژاد، تغذیه ناسالم، سطح بالای چربی خون و یا مصرف داروهای خاص ایجاد می‌شود. عوامل دیگری مانند تنفس ناصحیح، عدم فعالیت بدنی و استفاده از برخی مواد شیمیایی نیز ممکن است در بروز کبد چرب غیرالکلی نقش داشته باشند.این نوع کبد چرب به صورت عمده به دو زیر گروه تقسیم می‌شود:

ساده: در این حالت، تجمع چربی در کبد رخ می‌دهد، اما آسیب قابل توجهی به بافت کبد وجود ندارد.
التهابی: در این حالت، علاوه بر تجمع چربی، التهاب در بافت کبد نیز رخ می‌دهد که ممکن است منجر به آسیب کبدی مانند نارسایی کبدی یا فیبروز شود.

کبد چرب الکلی: زیاده روی در مصرف الکل و ستفاده مداوم از الکل یکی از عوامل اصل بیمای کبد چرب است. الکل تجمع چربی در کبد را افزایش میدهد و باعث می‌شود که کبدحالت طبیعی خود را به صورت تدریجی از دست دهد. البته، نوشیدن الکل تنها عاملی نیست که می‌تواند کبد چرب الکلی را تحت تأثیر قرار دهد، عواملی نظیر چاقی، ژنتیک، نژاد و برخی بیماری‌های همراه نیز می‌توانند نقشی در ظهور آن ایفا کنند.

کبد چرب یکی از بیماری‌های خاموش و شایع است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. در مراحل اولیه بیماری، معمولاً علائم خاصی وجود ندارد، و به همین دلیل خاموش نامیده می‌شود.

داروخانه دانیال_لاین دارو

در صورت پیشرفت بیماری و تشدید آسیب کبد، ممکن است علائم زیر ظاهر شوند:

خستگی و کاهش انرژی: احساس خستگی و ضعف بیش از حد، کاهش توانایی برای انجام فعالیت‌های روزمره.

درد و سنگینی در ناحیه بالای شکم و کمر: درد مزمن و ناراحتی در ناحیه کبد که ممکن است به صورت یک درد مزمن در ناحیه بالای شکم و کمر نشان داده شود.

تورم و نفخ معده: تورم و احساس پر شدن و نفخ معده، ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد کبد در فرایند هضم رخ دهد.

تغییرات در وزن: افزایش وزن بدن، به خصوص در ناحیه شکم، و دشواری در کاهش وزن.

تغییرات در پوست: تغییرات رنگ پوست، زردی پوست یا آبستنی، خارش پوست، لکه‌های تیره رنگ روی پوست.

مشکلات گوارشی: نفخ معده، سوء هاضمه، سوء جذب مواد غذایی، احساس سنگینی و شکم درد، تغییرات در مدفوع (اسهال یا یبوست).

علائم عمومی: افزایش تعرق، احساس عمومی بد، اختلال در خواب، افزایش اضطراب.

علائم بیماری‌های مرتبط: ممکن است کبد چرب با علائم بیماری‌های مزمن دیگر همراه باشد، مانند دیابت، چاقی، فشار خون بالا و اختلالات لیپیدی.

گرید (درجه‌بندی) کبد چرب به منظور توصیف شدت بیماری و آسیب کبدی در نتیجه تجمع چربی در کبد استفاده می‌شود. در حالت عادی، گرید کبد چرب به سه دسته تقسیم می‌شود: گرید 1، گرید 2 و گرید 3. اما در برخی منابع و تقسیم‌بندی‌ها، سیستم‌های دیگری برای توصیف گرید کبد چرب نیز وجود دارند که بیشتر بر اساس آزمایش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا تصویربرداری مغناطیسی هستند.

گرید 1 (ملایم): در این مرحله، تجمع چربی در کبد کمتر و به صورت محدود است. آزمایش‌های تصویربرداری معمولاً نشان می‌دهد که درصد کبدی تحت تأثیر چربی کمتر از 5 تا 10 درصد است.

گرید 2 (متوسط): در این مرحله، تجمع چربی در کبد بیشتر و گسترده‌تر است. درصد کبدی تحت تأثیر چربی در این مرحله معمولاً بین 10 تا 30 درصد است.

گرید 3 (شدید): در این مرحله، تجمع چربی در کبد بسیار شدید است. آزمایش‌های تصویربرداری نشان می‌دهد که درصد کبدی تحت تأثیر چربی بیش از 30 درصد است. این مرحله ممکن است به عوارض جدی‌تری مانند التهاب کبدی ناشی از چربی (NASH) و فیبروز کبدی منجر شود.لاین دارو

درمان:

درمان کبد چرب بستگی به علت اصلی و شدت بیماری دارد. درصورتی که کبد چرب ناشی از مصرف الکل نباشد، تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. اما در صورت بودن چربی کبد بیش از حد و وجود عوارض جدی می‌تواند به درمان‌های دارویی و در برخی موارد به درمان‌های جراحی نیاز باشد. در زیر به برخی از روش‌های معمول درمان کبد چرب اشاره می‌کنم:

تغییر سبک زندگی: تغییرات در سبک زندگی ممکن است شامل کاهش وزن در صورت لاغری یا کاهش چربی شکمی، افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم، اصلاح رژیم غذایی (کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و مصرف مواد غذایی سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و مواد غذایی کم چرب) و مدیریت استرس می‌باشد.

داروها: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها، داروهای کاهش چربی خون، داروهای القا کننده حساسیت به انسولین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) را تجویز کند.

مداخلات پزشکی: در صورت وجود عوارض جدی مانند فیبروز کبدی و سیروز، روش‌های مداخله‌ای مانند بیوپسی کبدی (برداشت نمونه کوچکی از بافت کبد برای تشخیص دقیق تر) و پیوند کبد ممکن است انجام بگیرد.

توصیه میشود که با پزشک خود مشورت کنید و برنامه درمانی مناسب برای شرایط و نیازهای خاص خود را بررسی کنید. با توجه به سبک زندگی سالم و داشتن روش‌های منظم برای بهتر شدن وضعیت کبد می‌تواند خیلی موثر باشد.


داروخانه دانیال_لاین دارو

به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده